Toen Clay Shirky (wiki) in november zijn artikel ‘The political power of social media: technology, the public sphere and political change‘ inleverde bij het tijdschrift Foreign Affairs, had hij niet kunnen bevroeden wat voor ontwikkelingen de Arabische wereld en het Midden-Oosten de afgelopen maanden zouden doormaken.

In zijn artikel, dat vorige week verscheen, beschrijft hij hoe nieuwe media (van mobiele telefoons tot twitter) goedkoop en efficiënt grote groepen mensen met eenzelfde politiek of sociaal doel kan mobiliseren en coördineren. Shirky haalt onder andere de geslaagde ‘SMS-revolutie‘ aan in de Filipijnen en de niet geslaagde ‘Groene Revolutie‘ in Iran. Vrijdag werd hij geïnterviewd door de Wall Street Journal over nieuwe media en de gevolgen voor mensenrechten en de economie, de revoltes in Tunesië en Egypte en de rol die sociale media, mobiele telefonie en Al Jazeera daarin speelden. Bekijk het vraaggesprek hieronder:

In hetzelfde nummer van Foreign Affairs discussieert Shirky met schrijver Malcolm Gladwell (bekend van oa. The Tipping Point) over de daadwerkelijke impact van (social) media op verandering. In het stuk wordt gelinkt naar een aantal interessante essays over revolutie en verandering die zeker de moeite waard zijn om te lezen.



Comments

1 Reactie


  1. 22 February 2011 14:51

    Als Malcolm Gladwell alleen al een scheet laat is het interessant.

Naam (required)

Email (required)

Website

Wat wil je kwijt?

Please leave these two fields as-is: