Als gast bij De Wereld Draait Door werd ik vanavond onverwachts naast NRC’s internetchef Ernst-Jan Pfauth geparkeerd. De bloggoeroe met de karakteristieke lange manen was door Matthijs en co uitgenodigd om in de studio zijn visie te geven op de plannen van Rupert Murdoch en Steve Jobs. De dagbladenjongleur en appelboer werken momenteel aan ‘s werelds eerste krant die exclusief voor de iPad zal worden uitgegeven. “Een revolutie of evolutie?”, vroeg Matthijs zich hardop af.

Vaste doordraaier Alexander Klöpping was ook aangeschoven om zijn tech-visie te geven op de krant van de toekomst. Naast de genuanceerde quote dat “alle mensen die nu kranten lezen straks dood zijn”, viel hij ook de Nederlandse kranten frontaal aan door te stellen dat “ze ontiegelijk lui zijn geweest met het oppakken van nieuwe technologie”. Een felle reactie van jonge internetchef Pfauth bleef uit. In het café naast de opnamestudio reageerde hij na afloop tegen Pavlov alsnog. “Ik moet beter leren inbreken”, zegt hij lachend, “want natuurlijk heb ik hier een mening over.”

Pfauth stelt dat het allemaal een stuk genuanceerder ligt dan Klöpping beweert. ”In zeker opzicht heeft Alexander gelijk. Kranten hebben heel lang achterover geleund, en hebben vaak niet snel geanticipeerd op mogelijkheden die nieuwe media, en dan met name de iPad, bieden. Maar deze zomer is er wel een hoop actie geweest. De Persgroep heeft toen een goede iPad app op de markt gebracht. Het Financieel Dagblad gaat proberen hun niche artikelen via een betaalsite aan te bieden. En bij ons is een compleet nieuw team ingericht, dat vernieuwend met internet bezig is. Er gebeurt dus wel degelijk een hoop op dit moment.”

Als de jongste internetchef in gazettenland voelt Pfauth geen extra druk om deze vernieuwingen zo snel mogelijk door te voeren. “Eigenlijk bestaat mijn digitale strategie uit inkoppertjes. Je moet ze alleen wel durven uitvoeren. Eén van die dingen is bijvoorbeeld meer gezicht geven aan je krant. Als nu.nl een stuk over Noord-Korea van het ANP knipt en plakt, moeten wij via onze buitenlandredacteur toegevoegde waarde creëren. We hebben daar als NRC namelijk de middelen voor. Dan moeten we een videootje van hem op internet zetten waarin hij zijn visie geeft.  Zo kom je dicht bij je publiek.”

Momenteel werkt de rastwitteraar met een jong team van redacteuren, waaronder Pavlov’s bloedeigen Hans Klis, aan het nieuwe gezicht van nrc.nl. Op beta.nrc.nl schrijven ze nu al hun stukken en vanaf half december zal de site de huidige home gaan vervangen. Ondertussen kijkt het publiek mee op de beta-website, die nu al gewoon live is. “De site is in ontwikkeling en we laten mensen bewust meekijken. Redacteuren leren er van om nu al onder de radar te liggen. Het team is ook samengesteld uit mensen die ik ken, waarvan ik weet dat hun online zichtbaarheid een toegevoegde waarde is. Dat heeft ook weer met gezicht geven te maken.” Gevraagd naar de voortgang van de site vertrouwt Pfauth een primeurtje toe: “Volgende week komen de vormgevers met een nieuwe lay-out. De linkerkant van de site zal zijn ingericht zijn met nieuws en de rechter met een sectie ‘beste van het web’. Dit laatste vooral omdat die gidsfunctie op internet zo belangrijk is voor een krantensite. Het is gewaagd, maar dat moet je ook willen zijn.”

Terugkomend op de uitzending herhalen we Matthijs’ vraag of de komst van een exclusief digitale krant nu echt het einde inleidt van het papieren dagblad. Pfauth is hierover verrassend stellig. “Tot 2027 doet de papieren krant nog gewoon mee. In een onderzoek las ik onlangs dat de tablets en elektronisch papier tegen die tijd zo betaalbaar zijn geworden dat ze ingeburgerd raken onder de consument. Maar ik denk dat er altijd wel een rol blijft weggelegd voor de ‘ouderwetse’ krant. Alleen al vanwege de rust die het geeft om een achtergrondartikel van 2000 woorden te lezen. Daar leent papier zich gewoon uitstekend voor.” Maar als professioneel nieuwe media adept wil Pfauth natuurlijk maar één ding: vooruit. Niet voor niets krijg je tegenwoordig een iPad bij een tweejarig abonnement op NRC. “We hebben nu al een iPad app, en daar komen er straks nog een aantal bij. We zijn er dus zeker mee bezig.”

Check de discussie over de iPad gazet hier:



Comments

3 Reacties


  1. 25 November 2010 00:19

    [...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Melvin Captein, Melvin Captein en Wout F, HetRondjevanPavlov. HetRondjevanPavlov heeft gezegd: Nieuwe post: Pfauth: "Tot 2027 doet de papieren krant nog gewoon mee" http://bit.ly/hKyECv [...]


  2. 25 November 2010 16:08

    Tja, het gaat niet zozeer om het jaartal waarin print niet meer de drager is, maar het tempo waarin economisch verantwoorde – en wellicht verrijkte – alternatieven worden geïntroduceerd.

    Piet Bakker berekende dat kranten met een oplagedaling van 3% per jaar, maar een verhoging van 1% op de abonnementsprijs bovenop de inflatie het nog vele jaren vol kunnen houden. Maar is dat strategie of innovatieloos overleven?


  3. 25 November 2010 21:23

Naam (required)

Email (required)

Website

Wat wil je kwijt?

Please leave these two fields as-is: