Freelance collectief Het Rondje van Pavlov tast op eigenzinnige wijze de grenzen van de hedendaagse journalistiek af. Het team bestaat uit zes creatieve geesten die door een multimediale scholing verhalen op verschillende manier kunnen vangen. Op verzoek produceren we voor krant, radio, televisie én internet, of doen we multimediaal verslag van uw evenement.

    Tijdens onze multimediale journalistiekstudie is het brein zo volgepropt met ideeën dat de vingers nu tintelen ze uit te voeren. Wij zijn niet per definitie de klassieke journalist die met gleufhoed en kroontjespen wethouders van hun fietsen trekken. Nieuwsjagen blijft romantisch, maar we storten ons bijvoorbeeld ook graag op videoproductie, columns, (live)blogging, copywriting, (radio)reportages of audioslideshows. Ervaringen met deze verschillende disciplines deden we individueel onder andere op bij NRC, NRCNext, Nu.nl, Trouw, Tweakers.net, Elsevier, Marketingfacts, VARA, BNN en Veronica.

  • Van alle balsturige blogs is Het rondje van Pavlov toch het meest poignant — Thomas Blondeau, journalist en schrijver

  • 0

    Komkommertijd in de media – deel 2 14 juli 2010 @ 14:45

    In navolging van de blogpost “1 april in de media” gaan we de zomer door met een serie “komkommertijd in de media”. Oftewel: al het nieuws dat normaal de voorpagina’s niet haalt, maar wat in deze tijd van nieuwsdroogte (te) breed wordt uitgemeten. Wij maken elke week een overzicht. Hier deel 1. U heeft een gouden tip? Tweet het naar @rondjevanpavlov (en volg ons ook maar gelijk).

    Op zoek naar de Vuvuzela-Algerijnen
    Het is je vast niet ontgaan, de twee Algerijnse voetbalsupporters die in Studio Sportzomer de blits hebben gemaakt. Voor degenen die niet weten waar het over gaat: De één blaast met een vuvuzela in het oor van de ander. Hilariteit alom. Meer niet. Toch probeerde de NOS dit succesfilmpje tot journalistiek te verheffen, door op zoek te gaan naar de twee hoofdrolspelers in de driedelige reportage “Op zoek naar de Vuvuzela-Algerijnen“. Niet alleen heeft het totaal geen nieuwswaarde, het is ook nog eens volslagen nutteloos en verspilling van je tijd (en geld). Geenstijl was er al niet blij mee en wij ook niet. Kijk zelf maar:

    WK-verlies slecht voor de mobiele telefoon
    Na het lezen van dit bericht over mobiele telefoons ging onze bullshit-detector af. Leuk, zo’n goed gecheckt persbericht. Leuk, zo’n promotiestunt die wederom diep in de media infiltreert om te gaan tornen aan de kwaliteitsjournalistiek. Het bedrijf draaide overuren? Dat betwijfelen we, maar na dit bericht misschien juist wel. Slim gedaan hoor, maar wij trappen er niet in.

    Eland stormt supermarkt binnen
    Wat is het toch met dieren en komkommertijd? Panters op de Veluwe, ontsnapte slangen en nu ook een eland in een supermarkt. Helaas niet rechtstreeks de vriezer in. Het is lachwekkend om te zien dat dit onder het kopje “Algemeen” wordt geplaatst op nu.nl. Blijkbaar hadden ze nieuws tekort. U voelt hem al: komkommertijd.



    categorie: blog

    Reageer