Freelance collectief Het Rondje van Pavlov tast op eigenzinnige wijze de grenzen van de hedendaagse journalistiek af. Het team bestaat uit zes creatieve geesten die door een multimediale scholing verhalen op verschillende manier kunnen vangen. Op verzoek produceren we voor krant, radio, televisie én internet, of doen we multimediaal verslag van uw evenement.

    Tijdens onze multimediale journalistiekstudie is het brein zo volgepropt met ideeën dat de vingers nu tintelen ze uit te voeren. Wij zijn niet per definitie de klassieke journalist die met gleufhoed en kroontjespen wethouders van hun fietsen trekken. Nieuwsjagen blijft romantisch, maar we storten ons bijvoorbeeld ook graag op videoproductie, columns, (live)blogging, copywriting, (radio)reportages of audioslideshows. Ervaringen met deze verschillende disciplines deden we individueel onder andere op bij NRC, NRCNext, Nu.nl, Trouw, Tweakers.net, Elsevier, Marketingfacts, VARA, BNN en Veronica.

  • Geef me één reden waarom je als student journalistiek geen voorbeeld zou moeten nemen aan het Rondje van Pavlov. Over tien jaar spreken ze over dit collectief als legendarisch, mark my words — Ernst-Jan Pfauth, chef internet NRC Handelsblad

  • 1

    Komkommertijd in de media – deel 1 12 juli 2010 @ 17:11

    In navolging van de blogpost “1 april in de media” gaan we de zomer door met een serie “komkommertijd in de media”. Het is namelijk weer zover: Sauregurkenzeit, la morte-saison, the big gooseberry time. Oftewel: al het nieuws dat normaal de voorpagina’s niet haalt, maar wat in deze tijd van nieuwsdroogte (te) breed wordt uitgemeten. Wij maken elke week een overzicht. U heeft een gouden tip? Tweet het naar @rondjevanpavlov (en volg ons ook maar gelijk).

    Man ontslagen voor doormidden zagen vuvuzuela

    “Ik noem het gewoon vuvuzelaterreur.” Het werd uitzendkracht Nels van Toor allemaal te veel. Zijn collega’s bij het Haarlemse Nedtrain hadden een vuvuzuela aangesloten aan perslucht. Van Toor werd er gek van en zaagde het ding in stukken. En werd terstond ontslagen. Of ‘ie niet voor eigen rechter wilde spelen.

    Oké dus zagen kan, maar mag niet. Maar de vraag blijft natuurlijk: ‘will it blend?’

    Paul de Octopus

    Een wereldkampioenschap voetbal is leuk, totdat het toernooi in de fase belandt waar er minder wedstrijden worden gespeeld (en Nederland die de finale verliest). In de tussentijd moet je het maar doen met FIFA-persmomentjes waar je niets wijzer van wordt. Gelukkig heeft Sea Life in het Duitse Oberhausen een octopus genaamd Paul die winnaars kan voorspellen. Leuk voor de grappige feitjes tijdens een uitzending, maar meer ook niet. “Het is een octopus,” antwoordde de Spaanse verdediger Carlos Marchena dan ook op de vraag van een journalist, die vroeg wat hij van de voorspelling vond van Paul.

    Is het een hype? Is het een komkommertijd-verhaal? Laten we het maar een komkommer-hype noemen. Niet voor niets is er geen beter moment voor zulk onzinnig nieuws en niet voor niets levert het Sea Life Oberhausen enorm veel publiciteit op. Wij bij Het rondje van Pavlov denken dan ook aan een PR-stunt. Jammer dat het zelfs doordringt tot in de persmomenten met de Spaanse voetballers.

    Update: ja hoor, ook Mani de parkiet, Pino de chimpansee, Apfelsin het perseelzwijn, Harry de krokodil en Lin Ping de panda blijken “voorspellende gaven” te bezitten.

    Update 2: Gelukkig, Paul gaat met pensioen.

    Vervelende katten
    Die schiet je toch gewoon neer met een luchtbuks? Kom je nog in het nieuws ook.



    categorie: blog

    1 reactie op “Komkommertijd in de media – deel 1”

    1. Sascha says:

      Nice! Heel leuk! Lekker luchtig, I like that. Wie van jullie doet vanavond de radiocolumn eigenlijk? Lo of jij gok ik:P

    Reageer