Voor Studradio op Unity FM verzorgt Het rondje van Pavlov wekelijks een radiocolumn, waarin we actuele onderwerpen niet zullen schuwen. Hieronder de uitgeschreven versie, binnenkort zal hier het audiobestand verschijnen.
In Amerika zoekt MTV sinds kort een TJ. Nee, geen VJ, een TJ – een Twitter Jockey. Waar VJ’s plaatjes aan elkaar praten doet een TJ…. wat doet een TJ eigenlijk?
Ik weet het al! De TJ tweet elke 2 seconden hoe geweldig het werk is… Nee, de TJ maakt ongenuanceerd reclame voor platenlabels of artiesten… wacht wacht wacht nee, natuurlijk, de TJ gaat natuurlijk lopen tweeten dat hij of zij nu een dampende drol legt, luisterend naar de zoveelste plaat van Lady Gaga (wat overigens het spontaan schijten verklaart).
Radiocolumn: Twitteren voor een ton
Wat een Twitter Jockey doet, staat op de site van MTV te lezen. De TJ moet effectief kunnen communiceren, een unieke persoonlijkheid hebben en sterke, vriendelijke band creëren met het publiek. Succes. Hopelijk kom je nog eens buiten.
In je eentje lukt het namelijk niet. De Twitter community is namelijk heel groot. Natuurlijk zijn de mensen die zich aanmelden niet achterlijk en hebben ze ervaring met sociale netwerken. Maar niet voor niets bestaan er teams van community managers die Facebook, Hyves, MySpace en blogs doorspitten om het publiek te bekoren. Waarom dan maar één persoon voor Twitter?
Des te ludieker wordt het als je ziet wat er voor de kandidaten in het verschiet ligt. Een salaris van 100.000 dollar per jaar, toegang tot de rode lopers van exclusieve feestjes en de mogelijkheid om een nieuwe MTV-ster te worden.
Een online beroemdheid worden doe je niet zomaar. En online status is zeker niet hetzelfde als “In Real Life”-status. Iemand is in mijn ogen niet een autoriteit omdat MTV het zegt. Je moet het verdiend hebben, er keihard online voor gewerkt hebben. Daarmee bedoel ik bloedende nagels van het tikken en een dieet van tosti’s en Red Bull. Op eigen houtje moet je het doen. Kijk maar naar online persoonlijkheden uit de MTV-generatie als Tila Tequila en Perez Hilton. Het zijn stuk voor stuk middelmatige mensen die op zichzelf geilen, maar ze hebben wel met succes de aandacht getrokken.
Daar zit nu precies de paradox. Als TJ zul je als gehypte celebrity helaas tóch wel bekend raken, maar als MTV-icoon ben je niets meer dan een middelmatig stuk commerciële ellende. Niet voor niets is de hele TJ-actie gesponsord door American Express. Loopt het niet goed, dan gaat de stekker eruit. Je bent niet meer bekend vanwege MTV, maar je bent gewoon de persoon die af en toe een reply stuurde naar Justin Bieber-geile tieners. De TJ zal dan ook geen lang leven zijn beschoren.
Twee jaar later. De eens zo populiare TJ wordt uitgekotst en doet alles om nog maar in de aandacht te komen. Hij of zij snuift zijn ton per jaar er doorheen, verlaagt zich tot knokpartijen en, het ergst van allemaal, tweets verschijnen in hoofdletters. De laatste tweet is dan ook kenmerkend: “OMG I JUST GOT NEGLECTED BY LINDSEY LOHAN.”

Door: Lorenz van Gool | 22 June 2010 | 2 Reacties
Categorie: blog, columns | tags:Tags: MTV, social media, TJ, twitter, Twitter Jockey
Comments
2 Reacties
Hier nog een briljant stuk tekst over de TJ. Waar anderen klakkeloos de TJ geweldig vinden, is dit het enige stuk dat ik zo snel kan vinden met kritiek: http://industry.bnet.com/media/10008595/mtvs-first-twitter-jockey-social-game-changer-or-publicity-stunt/
[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Melvin Captein, HetRondjevanPavlov. HetRondjevanPavlov heeft gezegd: Nieuwe post: Radiocolumn: Twitteren voor een ton http://bit.ly/9xyK69 [...]