Voor Studradio op Unity FM verzorgt Het rondje van Pavlov wekelijks een radiocolumn, waarin we actuele onderwerpen niet zullen schuwen. Hieronder de uitgeschreven versie, binnenkort is ook het audiobestand te beluisteren.
Het gaat slecht met de Nederlandse journalistiek. Niet alleen kenmerkt zich dat door dalende inkomsten en een slinkend ledenbestand, ook komt dat nog eens door een excentrieke Belg genaamd Christian van Thillo, die sinds de overnames van zijn Persgroep, gevestigde dagbladen als de Volkskrant en het AD grondig aan het verkrachten is. Wat is namelijk het geval? Bij het AD kan je de komende weken sparen voor een Mickey Mouse-knuffeltje.
Het sparen voor nutteloze items is overigens niet nieuw. Eerder vorig jaar kon men al sparen voor hebbedingetjes van Studio 100, ook al zo’n Belgische grootmacht, zoals Mega Mindy-horloges en een K3-fanboek. Ik las laatst in een interview van een niet nader te noemen marketingvakblad dat hij zei dat 80 procent van de strategie van de Persgroep bestaat uit het beslissen wat ze níet gaan doen.
Dan ben ik wel eens benieuwd naar wat men dan achterwege heeft gelaten. Sparen voor sleutelhangers van Pokémon? Sparen voor een gedragen slipje van één van de dochters van Jean-Marie Pfaff? Sparen voor een soort van AD-voetbalplaatjes? Waaruit de linkerhelft van een elftalfoto bestaat uit een A en waaruit de rechterhelft bestaat uit een D?
De waanzin van Van Thillo gaat verder. In het artikel noemt hij dat alles om “user experience” gaat. Oftewel hoe men de krant leest. Als je dan met dit soort nonsens de verkoopcijfers van kranten wil stimuleren, waar hebben we het dan nog over? De vercommercialisering van de dagbladen kan niet nóg dieper dalen. Weet je wat? Wij van Het rondje van Pavlov, die website van studenten met meningen over journalistiek en media, doen gewoon lekker mee.
Dat marketingvakblad, waarin dat interview staat, heet gewoon Emerce. Je kan ze vinden op emerce.nl, ik herhaal, emerce.nl. En ik ga nog een stapje verder: wil je ook in de radiocolumn van Studradio verschijnen? Dan ga ik nu schaamteloos reclame maken door te zeggen dat een mailtje naar de Pavlov-redactie voldoende is, te vinden op www.rondjevanpavlov.nl, ik herhaal, www.rondjevanpavlov.nl. Goede deal? We geven je een knuffeltje toe. Een échte knuffel welteverstaan, want het is blijkbaar hard nodig.

Door: Lorenz van Gool | 19 April 2010 | 1 Reactie
Categorie: blog, columns | tags:Tags: AD, Christian van Tillo, De Persgroep, knuffels, kranten, studradio, unity fm
Comments
1 Reactie
De lijn tussen krankzinnig en geniaal schijnt dun te zijn. Toch denk ik van Thillo zich in deze wellicht aan de verkeerde kant van de medaille begeeft…